Grundstoffer



Læringsmål

Vi kender til det Det Priodiske System og atomer.
Vi kender forskellige grundstoffer og kemiske forbindelser fra hverdagen, ex. H2O, CO2 og NaCl.

Vi skal kunne beskrive forskellige kemiske forbindelser, ex. H2O.
Vi anvender begreberne; atom, grundstof og kemisk forbindelse.
Vi skal kunne anvende en fagtekst, ved at læse og forstå den.


13/8

1. Læringsmål


2. Opgave

Undersøg begreberne atom og grundstof ved at besvare spørgsmålene:
  1. Hvad er et "grundstof"?
  2. Hvad er et "atom"?
  3. Hvad er "Det Periodiske system" - klik her
Søg på nettet og find svar. Skriv dit svar i denne Padlet


Udfordrer dig selv og find svar på disse spørgsmål:
  1. Hvilke egenskaber har grundstoffet Oxygen?
  2. Hvilke egenskaber har grundstoffet Hydrogen?



3. Forsøg

"Hvor bliver det af?"

















4. Læringsmål




20/8

1. Hva' lavede vi sidst?


2. Google Drev

Hvad kender i til Google Drev?

Vi skal oprette et dokument i Google Drev i Natur/Teknologi-mappen under mappen "Grundstoffer". Dokumentet skal have jeres eget navn.

3. Opgave

I Det Periodiske System nedenfor mangler der flere grundstoffer.

For et af de manglende grundstoffer skal der besvares følgende spørgsmål og svarene skrives i jeres dokument på Google Drev:
  1. Hvad hedder grundstoffet og hvad er dets kemiske symbol?
  2. Hvilken tilstandsform har grundstoffet ved stuetemperatur?
  3. Hvad bruges grundstoffet til i hverdagen?
Vælg nu selv et valgfrit grundstof og besvar de samme 3 spørgsmål.

I kan søge på nettet - men de fleste spørgsmål kan besvares ved at bruge de to links nedenunder:





5. Læringsmål





27/8

1. Hva lavede vi sidst?


2. Præsentationer af grundstoffer


3. Forsøg

"Ildslukker"


4. Faglig læsning og notatteknik

Atomer
Ordkendskabskort


5. Quiz


6. Læringsmål




3/9

1. Hva lavede vi sidst?


2. Faglig læsning og notatteknik

Atomer
Ordkendskabskort


3. Quiz


4. Opgave

"Tegn molekyler"


5. Læringsmål



10/9

1. Hva lavede vi sidst?



2. Ekspertgrupper


Gruppeinddeling


Forbered jeres forsøg, så I bliver eksperter på det. 

I har 30 min. 

Der er følgende krav:


    1. I skal fremvise forsøget for resten af jeres gruppe.
    2. I skal forklare hvad der sker i forsøget. Brug det I ved om atomer, grundstoffer og molekyler. Tegn gerne molekylerne.


3. Læringsmål